Aktualności

Aktualności

Wywiad z Mariuszem Pyżyńskim

Mariusz Pyżyński - prawnik, pasjonat lotnictwa, absolwent Uczelni Łazarskiego nt. trzymiesięcznego stażu w Departamencie Transportu Lotniczego w Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Montrealu.

 

Jak dowiedziałeś się o programie stażowym ICAO i co skłoniło Cię /przekonało do tego aby się do niego zgłosić?

O możliwości odbycia stażu w ICAO i programie stażowym dowiedziałem z maila, którego otrzymałem od Centrum Kształcenia Podyplomowego oraz ze strony internetowej Uczelni Łazarskiego. Nie musiałem zastanawiać się długo nad zgłoszeniem swojej kandydatury,   jako pasjonat lotnictwa, absolwent studiów podyplomowych z prawa lotniczego i słuchacz studiów podyplomowych z zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie (SMS) Ood razu zacząłem przygotowywać niezbędne dokumenty rekrutacyjne. 

Jak wyglądała procedura aplikacyjna?

Procedura aplikacyjna nie była skomplikowana. Wymagała skompletowania niezbędnych dokumentów w języku angielskim, w tym przygotowania listu motywacyjnego, w którym należało wskazać obszar zainteresowania dostępnymi ofertami stażowymi ICAO. Po akceptacji ze strony Uczelni, dokumenty zostały wysłane do ICAO, po czym należało już tylko czekać na decyzję. 

 

 

Przyszła decyzja, że zostałeś przyjęty i …. o czym wówczas pomyślałeś?

Pamiętam ten dzień bardzo dobrze, to był chyba jeden z najszczęśliwszych dni w moim życiu. Byłem bardzo podekscytowany czytając maila od przedstawiciela ICAO z ofertą trzymiesięcznego stażu w Departamencie Transportu (Air Transport Bureau/Economic Development/Economic Regulatory Framework). Dla mnie, jako osoby, która skupiła się na rozwoju w dziedzinie lotnictwa, praca w ICAO była spełnieniem jednego z moich marzeń. Dosłownie zacząłem odliczać dni do wyjazdu! 

Jak przebiegał proces organizacji stażu, zarówno od strony formalnej, jak i praktycznego przygotowania do zamieszkania w Montrealu (przeloty, zakwaterowanie, utrzymanie)?

Przebiegał on bardzo płynnie. Zaraz po ustaleniu daty rozpoczęcia i zakończenia stażu, otrzymałem dokumenty do podpisu, w tym umowę stażową. Przedstawiciel ICAO na bieżąco informował mnie o kolejnych etapach postępowania. Takim ostatnim i zarazem najważniejszym elementem było przygotowanie dokumentów i wysłanie wniosku o pozwolenie na pracę w Kanadzie (Work Permit). Wszystkie instrukcje na ten temat były zawarte w mailu od przedstawiciela ICAO. Po kilku dniach od złożenia wniosku otrzymałem pozwolenie na pracę i wtedy zacząłem przygotowania do wyjazdu. W pierwszej kolejności zająłem się zakwaterowaniem. Zdecydowałem się wynająć pokój w akademiku, EVO Vieux, który jest zlokalizowany tuż obok budynku ICAO. W międzyczasie przeglądałem fora internetowe. Chciałem zorientować się jak kształtują się średnie, miesięczne koszty utrzymania w Montrealu, tak żeby zaplanować swój budżet podczas pobytu w Kanadzie. Oczywiście, szukając zakwaterowania oraz zajmując się innymi kwestiami związanymi z wyjazdem, cały czas sprawdzałem oferty linii lotniczych na przeloty do Montrealu. 

Czy program stażowy jest programem płatnym?

Program stażowy w ICAO jest w całości bezpłatny. 

Ile czasu trwał Twój udział w programie stażowym?

Mój udział w programie trwał trzy miesiące, dokładnie od października 2016 r. do stycznia 2017 r. 

Czym się zajmowałeś na stażu? Jakie zadania realizowałeś?

Jednym z głównych zadań w ramach stażu był legal research na temat prawa konkurencji w państwach członkowskich ICAO, zwłaszcza przepisów odnoszących się stricte do transportu lotniczego. Pracowałem również nad tworzeniem kompendium z prawa konkurencji (ICAO Competition Compendium), głównie w oparciu o regulacje prawne dotyczące transportu lotniczego, oraz przygotowaniem analizy na temat przepisów i praktyk stosowanych w obszarze uczciwej konkurencji przewozu lotniczego. Wszelkie informacje na ten temat oraz wyniki pracy związanej z ICAO Competition Compendium są dostępne na stronie internetowej ICAO (ICAO Compendium of Competition Policies and Practices oraz ICAO Competition Compendium). 

Ponadto, przez cały okres stażu zajmowałem się wyszukiwaniem oraz analizowaniem umów bilateralnych dotyczących transportu lotniczego między państwami członkowskimi ICAO, a co za tym idzie – poszerzaniem bazy danych ICAO WASA (World Air Services Agreements Database), a także wspierałem organizację wysokiej rangi eventów dotyczących transportu lotniczego – 39th Assembly (A39) oraz ICAO Air Navigation Event (ICAN 2016). 

Jak wyglądał normalny dzień/tydzień pracy?

Podczas stażu pracuje się w pełnym wymiarze czasu pracy, czyli od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 17. Każdego dnia zajmowałem się pracą nad ICAO Competition Compendium i ICAO WASA, niemniej jednak na bieżąco otrzymywałem zadania pilniejsze, np. przygotowanie briefingów na temat regulacji transportu lotniczego w państwach członkowskich ICAO dla Prezydenta oraz Sekretarza Generalnego ICAO. Ponadto, w ciągu dnia miały miejsce spotkania z supervisorem, spotkania wewnętrzne sekcji, czy też eventy ICAO. 

Z kategorii wspomnień - jakie było Twoje pierwsze zadanie?

Na początku musiałem zapoznać się ze specyfiką działania sekcji, do której dołączyłem. Mam tutaj na myśli zadania, za które sekcja była odpowiedzialna. Bardzo pomocne były regularne spotkania, przede wszystkim z moim supervisorem, oraz ze specjalistami z Departamentu Transportu Lotniczego, które miałem zaplanowane pierwszego dnia stażu. Szczegółowo poznałem strukturę departamentu, dowiedziałem się czym zajmują się poszczególne sekcje. Dodatkowo otrzymałem dwa praktyczne manuale (ICAO Doc 9587 oraz ICAO Doc 9626), w których dokładnie opisano obszary działalności nad którymi pracowałem do końca trwania stażu. 

Jakieś przełomowe wspomnienia z Twojego stażu? Największe wyzwanie zawodowe?

Uważam, że największym wyzwaniem podczas stażu w ICAO, była praca nad ICAO Competition Compendium, o czym wspomniałem już wcześniej. To kompleksowe zadanie wymagało posługiwania się kilkoma językami. 

Co sprawiało Ci największą satysfakcję podczas stażu?

Przede wszystkim praca w dziedzinie, która jednocześnie stała się moją pasją, oczywiście mam tutaj na myśli lotnictwo :). Ponadto, podczas pobytu w Montrealu, oraz pracy w ICAO, miałem okazję poznać wybitnych specjalistów w dziedzinie lotnictwa, m.in. profesorów z Instytutu Prawa Lotniczego i Kosmicznego na Uniwersytecie McGill, specjalistów z ICAO, oraz wiele osób związanych z branżą lotniczą. Dzięki temu nawiązałem nowe, interesujące znajomości oraz przyjaźnie na całe życie. Dodatkowo, zostałem członkiem International Foundation For Aviation And Development (IFFAAD), czyli fundacji zrzeszającej specjalistów wspierających rozwój lotnictwa.

Czy wykorzystałaś wiedzę zdobytą na studiach podczas stażu ICAO?

Oczywiście. Wiedza, którą zdobyłem podczas studiów podyplomowych bardzo mi się przydała już podczas pierwszych dni w ICAO. Była to dla mnie wspaniała okazja  do utrwalenia  oraz pogłębienia zdobytej już wiedzy z prawa lotniczego. 

Niestety, jakość programów stażowych oferowanych przez firmy często pozostawia wiele do życzenia, a stażysta jest postrzegany jako niewolnik XXI wieku. Czym wyróżnia się ten program?

Zdecydowanie był to najlepszy staż, który dotychczas odbyłem. Podczas pracy w ICAO panuje bardzo przyjazna atmosfera, można wybierać projekty nad którymi chce się pracować, a stażysta traktowany jest na równi z innymi pracownikami. ICAO kładzie duży nacisk na przekazanie stażystom wiedzy oraz uczy praktycznego jej wykorzystania. Ponadto stażyści ICAO mają możliwość uczestniczenia we wszystkich konferencjach czy eventach branżowych organizowanych w głównej siedzibie ICAO. To doskonała okazja do nawiązania nowych znajomości z pracownikami innych departamentów ICAO, oraz wymiany poglądów i doświadczeń ze specjalistami w dziedzinie lotnictwa.

Jaka jest historia Twojej kariery? Co się wydarzyło od udziału w stażu do dziś?

Ścieżkę swojej kariery kształtuję już od kilku lat, skupiając się na pracy w środowisku międzynarodowym. Jestem trzykrotnym stypendystą programu Erasmus oraz Erasmus+, sporo czasu spędziłem na studiach we Włoszech, stażach w Niemczech, a ostatnio także w Kanadzie. To pasja do lotnictwa oraz zainteresowanie tematyką lotniczą pozwoliły mi na zrealizowanie jednego z moich marzeń, jakim była praca oraz zdobycie profesjonalnego doświadczenia w organizacji lotniczej najwyższej rangi – prestiżowej Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Wszystko to, w dużej mierze, zawdzięczam ukończonym studiom podyplomowym z prawa lotniczego na Uczelni Łazarskiego, pod kierownictwem Pani prof. Anny Konert, które ukierunkowały ścieżkę mojego rozwoju zawodowego.

Bardzo sobie cenię okres stażu w ICAO. Zdobyłem tam profesjonalne doświadczenie oraz poszerzyłem wiedzę z zakresu lotnictwa, co jest dla mnie bardzo istotne. Był to dla mnie również czas na podjęcie ważnych decyzji dotyczących mojej przyszłości. Mam tutaj głównie na myśli aspekt naukowy oraz zawodowy. Jednym z moich planów jest uzyskanie stopnia doktora w dziedzinie prawa lotniczego. W związku z tym, planuję powrót do Montrealu, gdzie chciałbym napisać rozprawę doktorską pod nadzorem Pani prof. Anny Konert, we współpracy z Instytutem Prawa Lotniczego i Kosmicznego na Uniwersytecie McGill w Montrealu.

Jeśli chodzi o rozwój zawodowy, to po powrocie do Polski bardzo szybko dostałem pracę w międzynarodowej firmie specjalizującej się w prawach pasażerów, dzięki temu cały czas pozostaję związany zawodowo z lotnictwem :). 

Patrząc wstecz – czy staż spełnił Twoje oczekiwania? Co myślisz finalnie? To było to, czego się spodziewałeś?

Staż w Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) był dla mnie, jak do tej pory, najlepszym okresem w życiu! Bez wątpienia mogę stwierdzić, iż odbycie prestiżowego stażu otworzyło mi drzwi do kariery zawodowej w branży lotniczej. Mam nadzieję, że w dalszej perspektywie pozwoli mi to na zrealizowanie jednego z moich celów, jakim jest podjęcie wymarzonej pracy w ICAO.

Jakiej rady udzieliłabyś osobom marzącym o praktyce w ICAO?/Jakieś praktyczne wskazówki dla kandydatów i przyszłych uczestników stażu w ICAO?

Przede wszystkim zachęcałbym do kierowania się pasją w kreowaniu swojej ścieżki zawodowej oraz większej odwagi i otwartości na tego rodzaju projekty stażowe. Według mnie, dla młodych osób chcących specjalizować się w dziedzinie lotnictwa jest to ogromna szansa na pogłębienie wiedzy, oraz zdobycie profesjonalnego doświadczenia. Oczywiście przed wylotem do Montrealu konieczne jest, chociaż w podstawowym stopniu, opanowanie języka francuskiego :).