Doktorat „z wolnej stopy”

  1. Czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora prowadzonym w trybie eksternistycznym regulują przepisy:
    • Działu V rozdziału 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668 ze zm.; dalej jako „ustawa”);
    • Uchwały nr 42/2019 Senatu Uczelni Łazarskiego z dnia 26 czerwca 2019 r. o sposobie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (dalej jako: „uchwała”)
  2. Osoba ubiegająca się o uzyskanie stopnia naukowego doktora w dyscyplinie nauki prawne składa w Biurze Dziekana Wydziału Prawa i Administracji następujące dokumenty:
    1. wniosek o wszczęcie przewodu doktorskiego wraz z propozycją wyznaczenia wskazanych przez kandydata promotora (promotorów) lub promotora pomocniczego oraz propozycją tytułu rozprawy (art. 189 ustawy; § 21 lit. a uchwały);
    2. opinię potencjalnego promotora o działalności naukowej kandydata oraz o potencjale naukowym rozprawy, wraz z deklaracją gotowości podjęcia obowiązków promotora (art. 189 ustawy; § 21 lit. f uchwały);
    3. rozprawę doktorską[1] z dołączonym streszczeniem w języku angielskim a w przypadku rozprawy napisanej w języku obcym ze streszczeniem w języku polskim i angielskim (art. 189 ustawy; § 21 lit i uchwały);
    4. autoreferat zawierający: proponowany tytuł pracy doktorskiej i jego uzasadnienie; cel pracy i tezę ze wskazaniem elementów nowatorskich (oryginalne rozwiązanie problemu naukowego); przedstawienie dotychczasowego stanu badań, źródeł, orzecznictwa, literatury (zestawienie bibliograficzne); metody badawcze; przewidywane efekty badawcze i ich zastosowanie; przedstawienie struktury (planu) pracy (§ 21 l uchwały)
    5. dokument potwierdzający opublikowanie:
      • artykułu naukowego w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie są ujęte w wykazie  z zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy (art. 186 ust 1 pkt 3 lit a ustawy; § 21 lit e ab initio uchwały) lub
      • monografii naukowej wydanej przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy albo rozdziału w takiej monografii (art. 186 ust 1 pkt 3 lit a ustawy; § 21 lit e in fine uchwały);
    6. wykaz prac naukowych i publikacji, wraz z kserokopią wybranych ważniejszych pozycji spełniających wymogi ustawy (§ 21 lit. j uchwały);
    7. dokumenty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK[2] z uwzględnieniem dyscypliny w której nadawany jest stopień doktora (ukończone studia doktoranckie lub szkoła doktorska lub wniosek o przeprowadzenie sprawdzianu uzyskania efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK po odbyciu formy kształcenia pozwalającej na uzyskanie kwalifikacji na poziomie 8 PRK)[3];
    8. dokument potwierdzający posiadanie tytułu zawodowego magistra lub równorzędnego dający prawo do ubiegania się o nadanie stopnia doktora (art. 186 ust. 1 pkt 1 ustawy, § 21 lit d uchwały);
    9. certyfikat uzyskania biegłości językowej na poziomie co najmniej B2 (art. 186 ust. 1 pkt 2 ustawy; § 21 c uchwały);
    10. CV (§ 21 lit g uchwały)
    11. wypełnioną „Kartę kandydata” ubiegającego się o przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora na Wydziale Prawa i Administracji (§ 21 lit h uchwały);
    12. informację o przebiegu przewodu doktorskiego lub postępowania w sprawie nadania stopnia doktora, jeżeli uprzednio kandydat ubiegał się o nadanie stopnia doktora (także w przypadku gdy inna jednostka naukowa rozpatrywała wniosek kandydata o wszczęcie przewodu doktorskiego lub postępowania w sprawie o nadanie stopnia doktora; § 21 lit k uchwały).
  3. W pozostałym zakresie dla kandydatów wszczynających przewód doktorski po 30 września 2019 roku stosuje się regulacje wynikające z uchwały (§23 uchwały). W sprawach nie uregulowanych w uchwale decyzje podejmuje Dziekan Wydziału, mając na względzie postanowienie aktów prawnych wymienionych w pkt. I.
  4. Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora jest płatne na zasadach określonych przez Prezydenta Uczelni Łazarskiego. Zasady zwolnienia z opłaty za przeprowadzenie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora określa Prezydent Uczelni Łazarskiego (§24 i § 25 uchwały).

[1] Rozprawa doktorska prezentuje ogólną wiedzę teoretyczną kandydata w dyscyplinie albo dyscyplinach oraz umiejętność samodzielnego prowadzenia pracy naukowej lub artystycznej (art. 187 ust. 1 ustawy).Przedmiotem rozprawy doktorskiej jest oryginalne rozwiązanie problemu naukowego, oryginalne rozwiązanie w zakresie zastosowania wyników własnych badań naukowych w sferze gospodarczej lub społecznej albo oryginalne dokonanie artystyczne (art. 187 ust. 2 ustawy).Rozprawę doktorską może stanowić praca pisemna, w tym monografia naukowa, zbiór opublikowanych i powiązanych tematycznie artykułów naukowych, praca projektowa, konstrukcyjna, technologiczna, wdrożeniowa lub artystyczna, a także samodzielna i wyodrębniona część pracy zbiorowej (art. 187 ust. 3 ustawy).

[2] Zob. rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6–8 Polskiej Ramy Kwalifikacji (Dz.U. z 2018 r., poz. 2218) oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8 (Dz.U. z 2016 r., poz. 537).

[3] Zgodnie z § 22 uchwały spełnienie wymogów uzyskania kwalifikacji na poziomie 8 PRK potwierdza Komisja, na podstawie dostarczonej dokumentacji ukończenia studiów doktoranckich, odbycia kształcenia w szkole doktorskiej lub odbycia innej formy kształcenia pozwalającej na uzyskanie kwalifikacji na poziomie 8 PRK.